torsdag 31 maj 2012

vakennatten

hemsk natt med vakentid i tre och en halv timme. hela den där spädbarnsperioden rullades upp igen. det är tänder, två som nyss brutit upp och fyra på väg genom tandköttet. efter att sjungit, smekt och pratat mjukt i en timme, fick vi gå upp och byta blöja och borsta lite på tänder och tandkött. sen dracks det vatten, vrålades än mer och slutligen däckade E med tandborsten i ena handen och min iphone i den andra. hulkande och alldeles för trött, halv fem imorse.

och D försov sig. så klart. 

nu på förmiddagen har E gått omkring i lägenheten och bara gråtit, hittat något, som han egentlligen inte får leka med, varit lite glad en stund, för att sedan brista ut i okonrollerad ledsenhet. och gäspningarna har varit de största på länge. 
vi gick ut en stund, lekte i sandlådan, jagade bollen, tittade på fåglarna och någon enstaka katt. E pekade och sa katt, till och med till en snigel men efter en stund gick inte ens utetiden att avleda. upp i lägenheten, försöka få ner honom i barnstolen för lunch men han bara skrek och skrek, så det blev ett blöjbyte, alvedon och en och en halvs timme ligga nära, så nära i vår säng tills han somnade. när jag lyfte över honon, vaknade han och grät igen. men jag gjorde mig okänslig och gick ut och stängde sovrumsdörren. nu sover han, med huvudet vid fotändan.

det finns inget så jobbigt som när han är så här ledsen.

imorgon har D och jag banktid. det kan hända att vi är med hus i slutet av den här veckan. jag har, så att säga, redan flyttat in...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar