måndag 15 november 2010

dag 1 – jag

jag föddes nära havet i en liten liten stad där mistluren ofta hörs. där växte jag upp i en villa med mamma och pappa och en storasyster. innan jag började skolan gick jag hos en dagmamma som en så här i efterhand, kan tycka lite si och så om. det fanns inga leksaker hos min dagmamma, jag och min syster fick varje söndagskväll packa påsen med veckans lek. men god mat, det lagade min dagmamma. fast ett tag tyckte jag mest att vi fick äta mackor. min mamma jobbade 50% och jag var ofta hemma och vi bakade mycket och jag lekte, med 100 saker åt gången som jag helst inte ville packa ihop när jag var färdiglekt.

när jag började skolan, fick jag en plats på fritids. jag älskade fritids. och mina kompisar. vi hade en klubb som hette FFPGK, som jag idag inte minns vad det stod för, men det handlade om att äta godis på eftermiddagarna. skolan minns jag inte om jag gillade. jag tror, då och då. jag hade en bästa kompis som inte alls var som jag. det visade sig dock mycket senare. hon blev min onda vän som jag hade svårt för att bryta mig loss från.

musik har alltid varit det bästa jag vet. när jag fyllde 5 fick jag Kiss Lick it up på vinyl, som jag spelade sönder, när jag var 10, upptäckte jag Guns n' Roses och på den vägen gick det. när jag började 4:an, fick jag äntligen en plats på den kommunala musikskolan och började spela gitarr. det var stort! jag genomled trots allt ett helt år med blockflöjt först.

när jag började högstadiet, var jag med i jättemånga band. hårdrocksband. jag sjöng, spelade gitarr och spelade bas. det var mest jag och killarna. jag började äntligen hitta likasinnade vänner, i min parallellklass. de bodde på landet, och jag i typ, stan. jag gillade inte min högstadieklass och jag hatade alla mina klasskompisar, förutom en kille som hette N. vi lyssnade på the Cure och såg svåra ut. vi var aldrig ihop, även om jag önskade det ganska ofta. 1996 åkte jag och min kompis N till Stockholm alldeles själva och såg the Cure på Hovet. det var sjukt stort. jag var sekreterare i elevrådet och min lärare tyckte att jag skulle bli politiker. jag gick ut med bra betyg och kom in på samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet och äntligen fanns mina vänner, där i min klass.

gymnasiet bestod elevråd och en längtan bort från den lilla lilla staden. planerna var stora, icke förankrade i verkligheten, men skit i det liksom... bara vi fick komma bort från den lilla dimmiga staden där vinden alltid ven förutom på sommaren, då den invaderades av turister och solen sken. vårt lilla tjejgäng som gick på nattklubb varje lördag och drack kvällens öl för 25 kronor. jag träffade en första pojkvän som jag nog egentligen inte var jättekär i. jag drömde om den där gotharen som var lång och smal och hade svart hår.
så tog jag studenten och alla, precis alla, flyttade till Malmö. själv var jag ganska rebelliskt (tyckte jag själv) och flyttade till Kalmar och läste Modern Svenska. jag hade en vän (kk) som bodde i gbg, och där, på en syntklubb träffade jag den där, långa, smala gotharen. han bodde i Malmö och var vid första anblicken ALLT jag någonsin drömt om. jag flyttade till Malmö sen, hamnade i ett destruktivt förhållande (med den där gothen), köpte en lägenhet och började plugga på Malmö högskola. 2003 tog det slut med min neurotiska pojkvän (tack). min kompis A, som jag träffat första gången 1994, och jag hängde. Nobeltorget - Värnhem. vi åt soppa, drack alkohol och levde. på riktigt! vi hade crazy summer -03, ingenting kunde stoppa oss. jag träffade E och vi hade en crazy summer -04 också. jag hängde inte riktigt med på min utbildning, tog uppehåll, jobbade på ica tills jag tröttnade på det förbannade kassajobbet, och gav mig fan på att göra färdigt skolan och ta examen. jag sjöng i ett doomband som blev ett metal-band som jag slutade i sen..

2005, på hösten, träffade jag D, vi blev ihop, ett år senare flyttade vi ihop och jag tog upp skolan igen. skrev klart en C-uppsats på två månader och på fem månader en C/D-uppsats. det var jag och Efsa och Lida på högskolebiblioteket. min bästis A och jag återupptog kontakten, efter några år av ovisshet om vad vi gjorde. 2008, på våren tog jag examen, på hösten läste jag 150 % och började som timvikarie på mitt nuvarande jobb. jag jobbar som socialpedagog i en av malmö stads stadsdelar: jag arbetar med bostadslösa människor. allt från ungdomar till missbrukare till familjer och äldre människor. ett år senare fick jag ett heltidsvik, som jag fortfarande går på. jag trivs på mitt jobb, ibland känns det lite som om jag kommit helt rätt, och ibland inte alls. den där känslan av att jag inte riktigt vet vad jag vill jobba med skiftar ganska ofta. men för det mesta gillar jag det: treskiftsarbete, överraskningar och människor. det är komplicerat, men jag tror att jag är bra på vad jag gör.

i slutet av februari 2011 väntar D och jag vårt första barn. det känns fullständigt overkligt och väldigt rätt. det är underbart att känna rörelser i magen. jag längtar tills den dagen vi får träffa personen som bor inne i mig. jag ser verkligen fram emot det. jag antar att en ny tid börjar i vårt liv. jag blir så lycklig bara jag tänker på det.

annars: musik, resa, fotografering, böcker och inredning. det är väl det den här bloggen egentligen kretsar runt. så, jo, det var nog jag. fast väldigt mycket är utelämnat.

2 kommentarer:

  1. Kul läsning!

    Jag hoppade också på temabloggningen (i inspirerat-bloggen) men vi får väl se om jag lyckas posta ett inlägg om dagen med tanke på att jag ska föda mitt i allt :P

    SvaraRadera
  2. haha, ja så sant. det går väl iof att skriva inläggen redan innan och få någon slags automatisk uppläggning!

    jag upptäckte att du återtagit din inspirerat-blogg! och den är så fin med ny design!

    SvaraRadera