måndag 8 juni 2009

sommarpåse lyx - svar på tal (längsta inlägget ever)


igår fick jag ett mail där namn och bloggadress fanns till den jag ska skicka min sommarpåse till. har redan börjat snoka runt lite och har några idéer. i alla fall, har En bok om dagen sammanställt några frågor, för att det ska bli lite enklare att få ner rätt saker i rätt påse. här kommer mina svar:

1. har du någon önskebok? nej, egentligen inte. jag önskar förvisso att Stieg Larsson hunnit ge ut fler böcker...

2. vilken är den bästa bok du gett bort? jag köpte flera stycken av "Tillsammans är man mindre ensam" av Anna Gavalda för ett tag sedan och gav bort till nära och kära. och "Diva" av Monika Fagerholm.

3. Skulle du kunna tänka dig att ta emot beg. böcker? sure, jag köper ofta beg. pocketböcker billigt, dock låter jag bli att köpa/läsa de som ser alldeles för sönderlästa ut.

4. Läser du på andra språk än svenska? det händer att jag läser böcker på engelska men brukar för det mesta hålla mig till det svenska språket.

5. Lyssnar du på böcker (mp3 eller cd?)? jag har länge haft tankar på att börja lyssna på böcker. tyvärr tror jag att jag är alldeles för rastlös för att låta någon annan läsa det jag själv kan läsa (snabbare) och i min EGEN takt dessutom.

6. Vad tyckte du om att få i paket när du var liten? inga mjuka paket i alla fall. leksaker och böcker var nog det jag helst ville ha. och saker att pyssla med.

7. Har du gett bort något i present, som du egentligen själv skulle velat ha? det skulle vara alla produkter jag köpt på Oil&Vinegar och gett bort.


8. Vilken slags smycken gillar du? jag har alltid på mig ett silverarmband och ett halsband med ett ankh-kors. min stora fetisch är örhängen. det händer att jag själv tillverkar örhängen också.

9. Samlar du på något? förutom böcker och örhängen? jag gillar ryska gummor - har bland annat en med de ryska presidenterna och en sheik-familj från Dubai. och några klassiska förståss. pressat glas gillar jag också och har en del skålar osv.

10. Annan sysselsättning - än att läsa böcker? jag ser gärna film och tv-serier, fotograferar och fika (dricker te). klappar katterna och umgås med nära och kära. jag gillar att laga mat och resa. och faktiskt så tycker jag mycket om mitt arbete.

11. Vad gör du en perfekt sommardag? jag vaknar ganska tidigt, äter frukost på något café med en vän eller sambon, sitter länge i skuggan och pratar. därefter går jag nog till havet och badar och läser bok, dricker iste och försöker skydda mig lite från solen. på kvällen blir det grill och en kall öl.

12. Favoritfärg? mina kläder är oftast svarta men jag gillar lila, grönt, grått och rosa också.

13. Favoritland? jag gillar Sverige, för att språket är vackert och vi har fin natur (inte på grund av politiska skäl). jag tycker mycket om Storbrittannien men mest London. jag besökte Indien för några år sedan och vill gärna åka dit igen.

14. Favoritfilm och favoritteveserie? har massor av favoritfilmer, bland annat Bladerunner, X-men-triologin(jag gillar det mesta som marvel gett ut), Sagan om ringen-triologin, Logan's run, Matrix-triologin, Brasil och Shoot 'em up. mina favoritteveserier är för tillfället Twin peaks, Lost, Big Bang theory, True blood och Grey's anatomy.


15. Var föddes du? i en liten kommun med 20 000 invånare vid havet i Skåne.

16. Vilken plats på jorden gillar du bäst? allt nära havet. och om jag måste välja en, blir det knäbäckshusen.

17. Är du allergisk mot något?
nötter, gräspollen, damm och penicilin.

18. Favoritgodis?
jag gillar choklad!

19. Favoritdrink eller favoritdryck? någon favoritdrink har jag inte direkt förutom white russian eftersom jag dricker alkohol sällan. däremot gillar jag pepsi och alkoholfri cider. och TE!

20. Rent allmänt så gillar jag... spontanitet, överraskningar, musik och thaimat. jag gillar datorer, spela tv-spel, design, wrestling, fotografering, feminism och sociologi. jag gillar espresso house-chaiteet fastän det nästan är för sött och jag gillar att baka bröd och laga mat. jag dagdrömmer gärna och gillar att köra bil även om jag "bara" övningskör ett litet litet tag till.

21. Rent allmänt så ogillar jag... dåliga attityder, förutfattade meningar och fördomar, KÖTT, särskrivningar, spindlar och tidiga morgnar. jag tycker inte om kaffe egentligen, men dricker när någon annan dricker det. jag ogillar när det regnar och jag måste gå ut och jag ogillar också när saker och ting tar alldeles för lång tid.

6 kommentarer:

  1. Det där med sommarpåsen verkar skoj! Jag har också varit med i en del "swappar" och det är alltid trevligt.

    SvaraRadera
  2. mmmm white russian, det var längesen! Efter ammningen är det kanske dags för en sådan en sommarkväll på möllan?!?

    SvaraRadera
  3. hih, det var det verkligen. och ja! efter amning ska det bli white russians på torget :D
    puss!

    SvaraRadera
  4. jag snor testet för jag gillar det!

    SvaraRadera
  5. hahaha, ja gör det. det är okej för min del i alla fall :D

    SvaraRadera
  6. Din hemliga bokvän12 juni 2009 kl. 11:07

    Vad kul att läsa! Nu har jag fått massa idéer om vad jag kan lägga i din påse ;) Kram från din hemliga bokvän

    SvaraRadera