fredag 11 mars 2011

day 08 – most overrated book

oh my god, skulle jag vilja börja med att säga. Sisela Lindbloms De skamlösa är något av det sämsta jag läst i litteraturväg på mycket mycket länge. jag är till och med förvånad över mig själv för att jag faktiskt läste ut hela boken. 

på min pocket finns det en liten kommentar från Kulturnyheterna där det står Det här är det mest samtidskritiska jag har läst på länge...  Dagens nyheter lämnar kommentaren ... en skamlös satir över det materialistiska, konkurrensinriktade och nervösa nuet... En vild roman om de andra människorna i oss... 
jag minns att jag stod där på Akademibokhandeln och tänkte, att men det här verkar ju hur fint som helst. boken handlar om två "moderna och skamlösa unga kvinnor, väninnor men utan överdriven lojalitet". den ena drömmer om att producera porrfilm, den andra drömmer bara om sitt bröllop... 
okej, så här i efterhand kan jag tänka att det låter väl egentligen inte speciellt lockande att läsa en bok om någon bridezilla som drömmer om sitt bröllop, men tillsammans med HYPEN över boken, såg jag på något sätt fram emot att läsa den.

MEN NEJTACK OCH HEJDÅ säger jag då. jag tror till och med att jag måste göra mig av med boken (även om den blivit nerflyttad till understa hyllan i bokhyllan) eftersom jag knappt läst något sämre.  
menlöst ordbajseri av värsta sorten. tråkigt, fantasilöst och energislukande.



Det här inlägget är skrivet i förtid och är tidsinställt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar