tisdag 1 december 2009

bokinlägg - pocketbyte

okej! jag fortsätter! inlägg nummer två - jag vänder ut och in på mig själv!

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser? romaner, kriminal/deckare och biografier. just nu läser jag "Slash" av Slash och Bozza. jag är alldeles uppslukad (dock borde den vara bättre korr-läst). det kan dock beror på att Guns n' Roses är mina barndomsidoler... det var länge sedan jag läste en chick-litt. men jag vet att jag gillart! isländsk och rysk skönlitteratur är andra favoriter.

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?) jag älskar Stieg Larssons milleniumtriologi. och jag tycker mycket om Karin Fossum, Kafka, Christine Falkenland, Douglas Coupland,Vigdis Grimsdottir och Joyce Carole Oates. och ja, det är en idé att skicka något av alla nämnda författare förutom möjligtvis larsson och grimsdottir.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka? jag kan läsa på engelska, men föredrar att läsa på svenska.

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall? jag är lite för rastlös i mig själv för att jag ska kunna sitta ner och lyssna på en ljudbok på cd eller i ipoden. jag gillar när det händer saker. dock har jag lyssnar på ljudbok när jag tar mina powerwalks och ibland när jag är på gymet men det är inget jag satt i system. nej, jag läser hellre, så att jag kan göra det i min egen takt.

* Samlar du på böcker av någon särskild författare? nej egentligen inte. men det är klart att jag gärna "vill ha allt" av de tidigare nämnda författarna. jag har till exempel inte de galnas hus av Karin Fossum eller girlfriend in a coma av Coupland.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var? HÄR! i högermarginalen finns en lista på vilka böcker jag läst 2009. jag har tyvärr inte orkat göra en lista på vilka böcker jag äger eftersom det är m å n g a böcker. men ja, jag har tänkt på det där och det kanske får bli ett nyårslöfte till 2010...

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!) jag läser böcker för att helt krasst komma ifrån min egen verklighet. jag läser för att jag vill ha äventyr, nya livsöden, nya erfarenheter, spänning, böckerna ska väcka känslor, funderingar, dra in mig i berättelsen. jag tycker om välskrivna böcker som flyter på bra. men de måste få mig att känna något.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken? till exempel Björn Ranelid, Ulf Lundell och Lisa Marklund. Camilla Läckberg är inte heller någon favorit, har egentligen inte läst en hel bok av henne men instinkten säger mig att det var lika bara det (började läsa Isprinsessan).

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken? jag har länge funderat på om jag kanske borde läsa något av Mari Jungstedt. och en författare jag absolut vill läsa något av är Haruki Murakami.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få? som tidigare nämnts, skulle jag bli glad av att få "de galnas hus" av Karin Fossum och "girlfriend in a coma" av Douglas Coupland. jag har långt ifrån läst alla böcker av Joyce Carole Oates, bara en handfull faktiskt.

... och finns det några frågor eller något att förtydliga kan min hemliga bokvän använda kommentarsfältet, jag lovar att jag svarar och jag gör det så gärna!

2 kommentarer:

  1. Harlou..

    Herrejisses vad utförligt och bra du svarat.
    jag är den som säkert skulle skrivs. "Jag gillar böcker och godis"
    :)

    Jag tror inte det ska vara några problem med ditt paket, isf hör jag av mig.
    Jo förresten. Allergi emot nötter.. är det även där det står "kan innehålla spår av nötter"?
    Ha det bra min hemliga bokvän

    SvaraRadera
  2. hej hej!
    alltså det här med nötallergin, nä, det gäller inte där det står att det kan finnas spår av nötter. jag vet inte men ibland verkar det bero lite på hur min kropp vill reagera mot nötter, ibland går det hur bra som helst och ibland svullnar hela munnen upp. men lite spår av nötter är det ingen fara med :)

    SvaraRadera