onsdag 23 december 2009

bokfrågornas ABC del 5

yay! jag kom hem fem minuter innan jag egentligen skulle sluta jobba. lycka. men det är påfrestande att arbeta vid så här stora högtider. det är känsligt och många människor är mycket ensamma och ledsna. en själv går hem eller åker hem till familjen, medan många sitter själva. och är alldeles olyckliga. ska försöka koppla bort arbetet några dagarn nu.

(tvära kast, nu byter jag ämne bara så där)

Lilla O har lagt ut roliga "Bokfrågornas ABC" idag. det är del 5 och idag har vi kommit till bokstaven E. här kommer frågorna och svaren:

1. En Evergreen är en sång som är tidlös och ständigt aktuell. Vilka böcker skulle du kategorisera som evergreens?

Kallocain av Karin Boye. 1984 av George Orwell. Glaskupan av Sylvia Plath. Det andra könet av Simone De Beauvoir.

2. Vilka länder i Europa läser du flest böcker från? Finns det något land du aldrig läst en bok från?

eh, alltså. Sverige? några engelska deckare slinker också med då och då, men jag gillar svenska författare. och inte att förglömma, läser jag gärna isländska författare. lätt!

3. Vilka är dina europeiska favoritförfattare?

engelska män, isländska kvinnor och män. svenska kvinnor och män. ja typ så.

4. Jag har just varit i Egypten. Berätta om en bok som har anknytning dit.

jag har läst några av böckerna som Christian Jacq skrivit om Ramses bland annat. en annan bok jag kom att tänka på är Att komma hem ska vara som en schlager av Per Hagman. ramses-serien handlar om de egyptiska gudarna och att komma hem ska vara en schlager handlar om hemlängtan, hemlöshet, rotlöshet, kärlek, ångest och är bara så fin och jag gillar hagman jättemycket!

2 kommentarer:

  1. Har just skrivit om en riktigt bra isländsk bok, men några andra isländska författare har jag nog inte läst.

    SvaraRadera
  2. jag letade lite i din blogg, om jag hittade.. annars är mina isländska favoriter vigdis grimsdottir.. och Einar Mar Gudmundsson!!

    SvaraRadera