onsdag 2 december 2009

bokfrågornas ABC, del 2

dags för bokfrågornas abc igen, och dagen till ära är det bokstaven B.

Bokstaven B:

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?

svar: jag köper ganska mycket böcker, tack vare att det finns en affär här i närheten som har begagnade böcker till mycket lågt pris. dessutom kör de jämt "tag 4 betala för 3". då blir det mest pocketböcker men till det låga pris på 20 kr styck är det värt det! dessutom ser de flesta böckerna olästa ut. jag köper gärna nya böcker också men det var nog minst fem år sedan jag var på ett stadsbibliotek för att låna böcker. jag tycker att det är något speciellt att äga mina egna böcker. det känns bäst så och jag gillar att titta på dem i min bokhylla.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

svar: när jag väl börjat läsa en bok har jag svårt för att lägga ifrån mig den innan den tar slut oavsett hur dålig den här. men jag har läst "de skamlösa" av Sisela Lindbom och tyckte att den var döden. på riktigt. det måste vara en av de mest meningslösa böckerna i historien för jag fattade aldrig vad hypen var. bla bla-åh-vi-bor-i-sthlm-och-är-så-himla-frigjorda och det blev bara patetiskt. annars är ju björn ranelid en annan författare som jag har svårt för. jag läste David Puma och drottning Silva för ett tag sedan och fick lite dålig smak i munnen.

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

svar: jag vet inte jag. ofta får en höra att sci-fi och fantasy tillhör den där riktigt dåliga litteraturen men jag är av en helt annan åsikt. kanske beror det på att jag alltid läst fantasy och skrev min D-uppsats om boken som ligger bakom filmen BLADE RUNNER. jag gillar sci-fi och fantasy. vad jag skulle kalla mindre fin litteratur är nog det som kallas tant-snusk och harlequin-böcker( som jag aldrig skulle gå i närheten av ens). vissa chick-flicks är väl kanske också mindre fin. och säkert deckare, men jag gillar det i alla fall. fin litteratur, tja, det handlar väl mest om författare då. antar att allt som är skrivet av Umbertio Eco till exempel är FIN litteratur. jag bryr mig mindre (även om jag kan uppskatta Ecos böcker).

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?

svar: det är först på senare tid jag börjat läsa biografier. jag läser Slashs självbiografi just nu, kanske räknas den som en fejkbiografi, jag vet inte?! då jag är och har varit ett stort fan av Guns n' roses är boken väldigt intressant. en biografi jag skulle kunna vara utan är väl stadsministerns. och kungens. och per gessles. jag skulle gärna vilja läsa David Bowies biografi (den finns kanske?)

2 kommentarer:

  1. Vad kul å äntligen få en kommentar! Trodde alla malmöbloggar plötsligt flytt landet ;)

    SvaraRadera
  2. Konstigt att vi valde precis samma dåliga bok! Har dessutom rätt svårt för Ranelid. Däremot är jag ingen fantasyälskare.

    SvaraRadera