onsdag 16 december 2009

bokfrågornas ABC, del 4

då var det dags för veckan bokfrågornas ABC igen.

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

jag gillar deckare jättemycket. jag tycker om Dennis Lehanes karaktär Patrick Kenzie som är privatdetektiv. jag gillar Edward Grens som är polis i Roslund & Hellström-romanerna också! de där gamla poliskommisarierna är det nått visst med...

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

svårt! jag gillar romeo och julia! alla uppsättningar av pjäsen har jag gillat och tycker väldigt mycket om filmen!

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

åh åh! jag har en ny favorit. jPod! boken som serien baseras på är skriven av Douglas Coupland.

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.

den första bok jag kommer att tänka på är Gösta Berglings saga. tror till och med att jag kanske ska läsa om den så här inför julen. alltså, älska klassiska böcker!

1 kommentar:

  1. Måste läsa Douglas Coupland! Att läsa om Lagerlöf i jul är ett riktigt bra tips.

    SvaraRadera