söndag 17 april 2011

day 19 – favorite book turned into a movie

jo men, det är inte så svårt det där att välja. Do androids dream of electric sheep? av Philip K. Dick är boken som filmen BLADERUNNER är baserad på. jag har ett väldigt nära förhållande med både boken och filmen, även om det idag känns som om jag skulle behöva damma av det lite...

det är science fiction. det handlar om människor och maskiner. det handlar om skillnader och likheter mellan människor och maskiner. i den här boken och filmen, skiljer sig maskinerna endast från människan genom en egenskap, vilket också utnyttjas. det är empati som maskinerna/androiderna/replikanterna saknar, vilket utnyttjas i jakten på förrymda maskiner.
anledningen till att förhållandet mellan mig och Bladerunner/Do androids dream of electric sheep? är så starkt är för att jag skrev min magisteruppsats om just boken. många timmar och många tårar har lagts att tolka och föra in teorier. det känns idag ganska avlägset (med den här amningshjärnan) men nog fan finns det en magisteruppsats på ca 100 sidor som avhandlar denna perfekta sf-story. 

min uppmaning är att sluta vara rädd för science fiction - det är ju så sjukt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar