tisdag 13 april 2010

Vårskönt bokbyte - svar på tal



hej kära bokvän! här kommer svar på frågor, alla i ett inlägg!
och undrar du något, eller vill ha något förtydligat, är det bara att pipa till i kommentarsfältet!


Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
jag läser nästan allt. jag tycker om att läsa romaner, deckare/kriminalromaner och biografier. jag läser nästan aldrig två böcker i samma genre efter varandra heller. och jag planerar gärna vilken bok jag ska ta mig an härnäst.

Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
jag tycker mycket om Christine Falkenland, Joyce Carol Oates, Douglas Coupland, Roslund&Hellström, Anna Gavalda, Stieg Larsson, Haruki Murakami och Karin Fossum. jag har de flesta titlar av författarna jag räknat upp men saknar några med Coupland, som tex Girlfriend in a coma och Eleanor Rigby.

Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
ibland, men ytterst sällan läser jag böcker på engelska. jag vet egentligen inte varför, det har egentligen ingen betydelse.

Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
jag har försökt men jag tror att jag är alldeles för rastlös för det. jag börjar tänka på annat och tycker att uppläsaren läser sakta...

Samlar du på böcker av någon särskild författare?
nej egentligen inte. jag skulle gärna vilja ha Kafkas samtliga böcker. och jag vill gärna ha alla titlar från ovan nämnda författare, men jag börjar komma ikapp mig själv.

Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
ja! det finns en lista här i högermarginalen på min blogg över hitintills lästa böcker 2010 och här finns en lista på lästa böcker 2009.

Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
jag är ute efter att slukas totalt av berättelsen, jag vill längta efter karaktärerna, jag vill bli golvad av historierna, få nya erfarenheter och böckerna måste få mig att känna något.

Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
jag läser inte tantsnusk. och jag läser inte böcker av Björn Ranelid, Lisa Marklund, Ulf Lundell eller Camilla Läckberg.

Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
ja! jag skulle jättegärna vilja läsa något av Elly Griffiths.

Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
jag skulle gärna vilja ha fler böcker av Joyce Carol Oates. här finns en lista på vilka titlar av Oates jag har.

Vad gör du helst på fritiden?
jag brukar säga att jag helst läser böcker, för det gör jag. jag gillar också att fotografera, umgås med vänner och min sambo, träna på friskis, lyssna på musik och fika. ja okej då, jag gillar att shoppa också..

Samlar du på något?
jag samlar på böcker, fina saker och örhängen (fast de använder jag ju också så klart). skivor gillar jag också, och film. har massor.

Favoritfärg?
jag gillar svart, lila, rött och grönt. inga pastellfärger.

Teve-serier som du uppskattar?
lost, grace anatomy, vänner, how I meet your mother, fringe, the office, uglu betty, 30 rock, cougar town och big bang theory.

Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
allt från splatter/action till chick-flick.

Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
jag dricker faktiskt både te och kaffe men föredrar te. tycker det är roligt olika smaker. gärna blommigt med bergamott i.

Vilket slags godis tycker du bäst om?
jag gillar choklad. och smågodis, som de där blå bumlingarna. helst ingen gelatin.

Stjärntecken?
jag är vattuman.

Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket som ska föra tankarna till våren?
jag är vegetarian och skulle därför inte uppskatta tex ölkorv (lite vårigt eller?). annars vet jag inte rikigt.

Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett vårskönt paket?
förutom böcker skulle jag uppskatta te, tekula, örhängen eller en skrivbok.

Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
jag är vegetarian och nötallergiker.

här finns en annan blogg som är min som jag nästan bara listar böcker.
här, här, här och här finns svar på frågor vid andra pocketutbyten!

1 kommentar:

  1. Vad bra! Nu vet jag lite mer om dig. Hm. Det blir klurigt det här... Snart måste jag bestämma mig;)!
    Din anonyme bokvän

    SvaraRadera