söndag 11 april 2010

haruki murakami - maten och erotiken

för några timmar sedan läste jag ut Haruki Murakamis Norweigian wood. jag har bara läst Kafka på stranden tidigare och efter att ha läst Norweigian wood, har det slagit mig att Murakami är ett geni. speciellt när det kommer till mat och erotik. givetvis går det inte att glömma dialogen i böckerna heller.

kanske beror det på att jag tycker att det japanska köket är spännande, men beskrivningen i böckerna är alldeles fantastisk. och det handlar om mat nästan hela tiden. det äts lunch, det packas matsäck, det äts middag, det grillas fisk, det dricks misosoppa och hela tiden finns det den där extra glöden när det berättas. jag tror inte att jag fångats så mycket av mat i skönlitteratur som jag gjort i Murakamis böcker.

liknande är det när det kommer till erotik och sex. när jag läste Kafka på stranden, förvånades jag lite av att "kuk" fanns med på var och varannan sida men så här i Norweigian wood får det mig snarare att tänka på att det nog inte finns någon annan (inte som jag kan komma att tänka på) som just kan skriva "kuk" och inte få det att låta obscent. det blir aldrig snuskigt och språket kring de sex-scener som finns i böckerna, gör det snarare mjukt än tarvligt.
jag gillar vanligtvis inte könsord. över huvud taget och kanske är det just därför jag reflekterat över att Murakami kan skriva om erotik utan att det ska slå över till en dålig harlequin-roman. nu är inte sex-scenerna en jättestor del i böckerna men de finns med och de är delvis viktiga i romanernas gång.

och så slutligen dialogerna. fantastiska! de är verkligen helt fantastiska. jag är så glad att det finns fler titlar i min bokhylla av Haruki Murakami. han är en fantastisk författare.

1 kommentar:

  1. Hej bokvän!
    Jag är din anonyme bokvän. Jag ska nu kika runt lite hos dig! Det ska bli spännande!
    AB (Anonyme Bokvän)

    SvaraRadera