tisdag 8 mars 2011

day 05 – a book that makes you happy

boken Hjälp jag heter Zbigniew av Zbigniew Kuklarz, var det ett tag sedan jag läste men jag vet helt säkert att jag satt och frustade av skratt under många delar av boken samtidigt som jag ibland satte skrattet i halsen. en rolig bok som gör en glad. kom att tänka på Douglas Couplands Alla familjer är psykotiska som också är en väldigt rolig bok som gör en glad. tyvärr är mittex utlånat men jag skänker en tanke på den berättelsen också.

Hjälp jag heter Zbigniew är en av alla böcker som skrivs av en svensk med invandrade föräldrar, i det här fallet Polen. jag antar att boken blir rolig just för att den har en sådan varm och framför allt god ton när den kastar sig över en släktskröna där ingen kan uttala varken för- eller efternamn, där familjen vill smälta in, hur barnen vill vara svennar och så vidare.. boken är väldigt lättsam och lättläst. semesterbok, skulle nog jag vilja kalla det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar