tisdag 22 juni 2010

sommarskönt bokbyte - om böcker och saker jag gillar


känslorna river lite i mig här och jag är lite sent ute. förlåt kära bokvän. nu ska jag i alla fall komponera ihop ett litet inlägg angående böcker och saker jag gillar.

om böckerna

jag läser alltid. så fort det finns en ledig stund dyker jag ner bland sidorna och läser. ibland tillbringar jag hela dagar med att läsa, det går alltså att säga att det är ett stort intresse jag har. jag vill gärna slukas totalt av bokens handling, inte vilja lägga ifrån mig den, bara fortsätta läsa..
jag började skriva ner de böcker jag läst först 2009, de finns här i högermarginalen. i högermarginalen finns också de böcker jag läst än så länge det här året, ta en titt, vettja! jag har även en blogg där jag listar böcker. det står inte speciellt mycket i den men det kan kanske vara ganska bra att titta där med.
den här sommaren försöker jag läsa kriminalromaner. _bara_ kriminalromaner. det är ganska unikt för att vara jag, eftersom jag sällan läser samma genre efter varandra, men jag gillar faktiskt idén och tanken med det. det finns så många kriminalromansförfattare jag ännu inte läst något av. jag har till exempel inte läst något av Mons Kallentoft och är ganska spänd på hans böcker. annars läser jag nästan allt. jag läser gärna självbiografier/biografier, romaner och det slinker då och då ner en och annan chick-flick också, vilket förvisso var ett ganska långt tag sedan nu.
favoritförfattare i övrigt är Joyce Carol Oates, Douglas Coupland, Karin Fossum, Haruki Murakami, Anna Gavalda, Roslund&Hellström och John Ajvide Lindqvist.
Vad jag dock i n t e läser är böcker av Björn Ranelid, Lisa Marklund, Ulf Lundell eller Camilla Läckberg.
Och visst går det bra med begagnade böcker! så länge det inte finns snorkråkor, hundöron, läskringar eller klotter i böckerna, har det ingen som helst betydelse. jag läser helst på svenska men kan tänka mig, läsa på engelska. ljudböcker är inget för mig eftersom jag oftast retar upp mig på att personen som läser boken gör det alldeles för långsamt.

om sakerna jag gillar

förutom böcker som jag gillar väldigt mycket, tycker jag om min sambo (jättemycket), umgås med mina vänner, fotografera, baka och laga mat, blommor, se på film och tv-serier, klappa katterna, resa och musik. jag har massor av favoritfilmer, bland annat Bladerunner, X-men-triologin, Sagan om ringen-triologin, Logan's run, Matrix-triologin, Brasil, Juno, Whip it och Shoot 'em up. mina favoritteveserier är Twin peaks, Lost, Big Bang theory, True blood och Grey's anatomy.

sommarpaketet från min hemliga bokvän kan innehålla vad som helst! jag dricker te, gillar choklad och blå bumlingar. jag är besatt av örhängen och blir ständigt lika lycklig varje gång jag får/köper några nya. jag gillar nötter, men blir allergisk så det är ingen god idé att ge mig nötter. mina favoritfärger är svart, lila, rött och grönt. inga pastellfärger för det känns lite töntigt. jag skulle bli glad om jag fick något av ovanstående, och om inte det - blir jag säkert glad i alla fall. så länge inte någon skickar kött och nötter till mig, blir det hur bra som helst!

om du har någon fråga, använd kommetarsfältet! övriga bokbyten finns i högermarginalen här. jag ser framemot ditt paket!

1 kommentar:

  1. Hej, hej!
    Ingen fara med sent inlägg - jag har surfat runt och kollat på bloggen, läst inlägg från andra bokbyten och fått idéer till paketinnehåll och de bekräftades nu :)

    SvaraRadera