fredag 4 mars 2011

day 01 - best book you read last year

bästa boken 2010. alltså, bara det: att välja EN bok från förra året, som för övrigt var ett mycket bra läsår för mig. Gavaldas böcker Lycka är en sällsam fågel och Tillsammans är man mindre ensam är två helt fantastiska böcker, som jag nästan längtar efter att läsa om. det krävs bara lite tid till. stämningen i Gavladas böcker är som vanligt det bästa och karaktärerna är så lätta att tycka om, i alla fall de flesta. jag tror att det är det som gör att Gavaldas böcker faktiskt fastnar, i hjärtat liksom. 

Norwegian wood  gillar jag för att Murakami är en fenomenal författare. jag har inte så mycket att tillägga, det är bara så att Murakami är väldigt bra på det där med att skriva böcker. det var ett rent nöje att läsa och jag skrev ett inlägg om Murakami, erotik och mat här. läs det!

Lars Keplers Hypnotisören, läste jag med stor passion. jag vet dessutom att jag uttalade mig om att jag tyckte att författarskapet av Alexandra Cohelho Ahndoril och Alexander Ahndoril var i Stieg Larsson-anda. jag gillar ofta kriminalromaner men i Hypnotisören finns det något som inte funnits i det jag läst tidigare. 

men bäst, under läsåret 2010, är nog Chimamanda Ngozi Adichies En halv gul sol. boken handlar om tvillingsystrarna, Olanna och Kainene som bor i Nigeria, där det stora inbördeskriget snart tänker bryta ut. tvillingsystrarna är mycket olika varandra och jag tror att det är skildringen (som med så många andra böcker) som får boken att verkligen fastna. att dessutom få läsa om något vi i västvärlden vet mycket lite om, är väldigt intressant. en kollega som lånade boken av mig, sa att hon inte kunde läsa boken i sträck för att att var så mycket misär, och jag kan hålla med om att boken är mycket tragisk och känslig, men jag tycker absolut att det går att läsa den i ett sträck. den fångar verkligen.

1 kommentar:

  1. En härlig bokhög du har där - En halv gul sol är en av mina favoritböcker också. Jag gillar när man får lära sig mycket om ngt utan att man ens tänker på det.

    SvaraRadera