torsdag 7 april 2011

day 16 – favorite female character

precis som föregående post, har jag svårt att bestämma mig för vem som är min favoritkvinna inom litteraturen. det finns så många! Diva i Diva, kanske någon av karaktärerna i Christine Falkenlands böcker, eller kanske... någon av kvinnorna i en Joyce Carol Oates-roman? 

 men idag kom jag att tänka på Herbjörg Wassmos Dinas bok.
det var många år sedan jag läste den, men den har satt en alldeles speciell känsla hos mig. 
boken utspelar sig i nordnorge för länge sedan och huvudpersonen är Dina Grönelv. 
Dina styr över sin gård, ångbåtstrafiken och handeln. hon är en stark kvinna, och tillskrivs de där manliga attributen (som att rida barbacka och röka cigarr) men det gör ingenting... för på något sätt måste de där där sakerna stå skrivna.. 

hur som helst, börjar berättelsen med att gå bakåt i tiden och skildrar Dinas uppväxt som inte var speciellt rolig. Dina förorsakar sin mors död och efter det vill inte hennes far veta av henne. det är en stark bok om en stark kvinna - oavsett hur många manliga epitet som nämns, läs!

2 kommentarer:

  1. Dinas bok var länge sedan jag läste med precis som du så minns jag den tydligt. Riktigt bra! Kul att du påminde mig om den - jag har en samlingsvolym Wassmo på landet som kanske kan bli sommarläsning!

    SvaraRadera
  2. wassmo är riktigt riktigt bra! jag ångrar mig att jag inte köpte "ett glas mjölk, tack" på bokrean i år..

    SvaraRadera