måndag 11 april 2011

day 18 – a book that disappointed you

WOW tänkte jag, när jag såg att Nick Cave skrivit en roman som kommit ut på svenska (jag är lat och orkar oftast inte läsa på engelska..) och högg Bunny Munros död på pockethyllan på Åhlèns. 
jag tänkte att det här är nog något jag kan läsa och roas lite, jag gillade det där med Svenska Dagbladet citeras på baksidan "det är en hejdlös berättarglädje..." det var det inte. för boken flöt helt enkelt inte. 
den är kantig, tråkig, förutsägbar. och orka läsa om en sexfixerad, drogberoende gubbe som inte kan eller har något intresse av att ta hand om sitt barn efter att hans fru tagit livet av sig? 

nej, Nick Cave får gärna fortsätta göra musik, gör ett konceptalbum till vettja och skriv inte fler böcker! jag vet egentligen inte vad jag väntat mig men jag hade absolut inte förväntat mig att bli besviken. 
jag avslutar istället med en av Caves bästa låtar, lyssna på den istället för att läsa den här boken... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar