fredag 30 april 2010

bokfrågornas ABC del 18

har jag börjat på något får jag väl för f*n se till att slutföra det, eller? onsdagar måste vara en dålig dag för mig..


Lilla Os bokfrågor ligger många veckor före mig men jag tänker att jag åtminstone kan ta en bokstav så här på natten (ja, jag arbetar ensam om nätterna).


del 18 handlar om bokstaven R och här kommer frågorna plus mina svar.

1. Har du läst någon bok som kretsar kring en rättegång?
oj, ja det har jag säkert gjort. typiskt nog står det ganska still. å andra sidan har Katarina Wennstam skrivit några reportageböcker där till exempel våldtäcktsrättegångar förekommer (Flickan och skulden samt En riktig våldtäcktsman).


2. Har du någon romantisk favoritbok?

jag tycker så mycket om Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalada. den har en romantisk underton nästan hela tiden. jag minns alla de där böckerna jag läste när jag var tonåring också, första kyssen och så vidare.

3. Religion påverkar oss antingen vi är troende eller inte. Berätta om en bok där religionen har betydelse.

jag läste Tusen strålande solar av Khaled Hosseini för ett år sen kanske. i boken märks religionen väl då handlingen utspelar sig Afghanistan. en mycket läsvärd bok, by the way.

4. Slutligen vill jag att du berättar om en riktigt rolig bok!

men alltså, Douglas Coupland skriver jätteroliga böcker. till exempel har han skrivit en bok som heter Alla familjer är psykotiska och jag tror inte att jag skratta så mycket när jag läst en bok (eller jo det har jag nog).boken handlar om familjen Drummond och deras resa som bara blir konstigare och konstigare. de får hiv, säljer barn och skjuter på varandra. jag tror att jag borde läsa om den någon gång!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Det är jag som är din hemliga bokvän... Jag hoppas att du komer att tycka om böckerna. Molnfri bombnatt är bland det bästa jag läst!
    Trevlig helg!
    Boklusen Maria

    SvaraRadera
  2. Hej på dig!
    idag har jag provat teet, det var mycket gott! jag ska absolut läsa Molnfri bombnatt (av någon anledning vill jag hela tiden skriva bombfri molnnatt!), kanske till och med efter boken jag läser nu!
    trevlig helg!

    SvaraRadera