söndag 23 augusti 2009

pocket och prassel 3.0: svar på tal

jag fick en kommentar av min hemliga bokvän igår om att det faktiskt inte finns så mycket om just läsning i min blogg. och visst stämmer det. jag har länge tänkt på att jag borde ha en boklista över böcker som är lästa i år och så vidare. samtidigt har jag en lista på facebook där jag betygsätter böckerna.

En bok om dagen har i alla fall komponerat en lista på vilka frågor om ens läsning som bör besvaras. tillsammans med frågeformuläret och sommarpåse lyx-listan tror jag att det kommer fram vad jag gillar - och inte gillar förståss.

Angående böcker:
jag har ingen speciell favoritgenre. när jag läser en bok måste den fånga hela mig. det måste kännas som om boken slukar mig. Stieg Larssons millenium-triologi är sådana böcker. likaså gillade jag Anna Gavaldas "Tillsammans är man mindre ensam" (och skulle gärna vilja läsa fler böcker av henne). jag har läst mycket fantasy och sci fi-litteratur men just nu läser jag självbiografier och kriminalromaner. och skönlitteratur; som till exempel Linda Olsson, Joyce Carol Oates och Linn Ullman. Tycker också mycket om rysk och isländsk skönlitteratur. och bara för att bryta av ibland läser jag chick flick-romaner då och då.

Min favoritförfattare har länge varit Christine Falkenland. Jag gillar hennes böcker och diktsamlingar väldigt mycket. Skrev till och med min C-uppsats i svenska baserad på en av hennes böcker (jag gjorde en jämförande analys samt kontextualisering av Falkenlands "Öde" och Viktoria Benedictssons "Ur mörkret"). jag läser allt jag kan komma över med Douglas Coupland men saknar några titlar i bokhyllan även om jag läst dem. till exempel saknar jag "girlfriend in a coma". andra favoritförfattare är Karin Fossum (vill gärna ha "De galnas hus" i min samling) samt John Ajvide Lindqvist.
som tidigare nämnt, har jag läst mycket fantasy och sci-fi. Favoritförfattaren i sci fi-genren är just nu Philip K Dick. då böckern är ganska svåra att få tag på, finns bara "Ubik" samt "Do androids dream of electric sheep" i min bokhylla.

när det gäller författare eller genre som jag är nyfiken på, har jag länge funderat på att läsa något med historisk anknytning. kanske inte just Herman Lindqvist, men ändå. jag är också nyfiken på författaren Denise Rudbergs böcker. och Mari Jungstedt!


jag är helt klart öppen för de flesta genrer och författare. men just författare som gärna undviks, på liv och död, är Björn Ranelid och Ulf Lundell. jag har även lite bad feeling över Camilla Läckberg men det kan beror på att jag började läsa "Isprinsessan" vid helt fel tidpunkt. Liza Marklund är en annan.

jag läser för det mesta på svenska, fast visst händer det att jag läser en och annan bok på engelska. då jag har pluggat en del samtidigt som jag jobbar, blir det oftast att kurslitteraturen är på engelska. och då räcker liksom det.

en lista med böcker jag har läst och äger finns inte, i alla fall inte än. som tidigare nämnt, finns det en lista, som jag tänkt flytta över till bloggen. den kommer kanske redan idag.

det spelar mig absolut ingen roll om boken är begagnad eller ny. huvudsaken är väl att den går att läsa och är i något så när i gott skick. dessutom köper jag ganska ofta själv begagnade böcker. billigt och bra!

Angående prassel:

jag är nötallergiker. fast jag vet egentligen inte mot vilka nötter. det är lite märkligt och det verkar ibland bero på hur dagsformen är... jordnötter och sötmandel har jag än så länge inte fått något reaktion emot.
favoritgodis är choklad och smågodis. jag tycker dessutom om naturgodis. det brukar jag ha med mig när jag jobbar natt. det känns inte helt så fel som att proppa i sig smågodisar och choklad. om jag ska äta snacks (vilket inte händer så ofta) blir det chips eller ostbågar. jag får aldrig för mig att äta pop-corn till exempel. jag tycker att det smakar bränt papper. jag tycker verkligen inte om pop-corn med andra ord. då jag inte heller äter kött, gillar jag så klart inte saker med köttsmak och med kött i.
jag dricker båda te och kaffe. men mest te om jag är hemma. på jobbet blir det ofta kaffe. jag tror lite att det beror på att det hör liksom till. smak på teet vill jag gärna ha. det får gärna vara blommigt, ibland rökigt men helst av allt ska det finnas bergamott i.
om jag ska krydda mitt chai, använder jag gärna kanel. om jag inte kryddar det jag dricker, kryddar jag maten istället. jag tycker mycket om saffran. och basilika. och när det görs grytor använder jag ofta tom yum-paste. eller curry-paste.

... något min hemliga bokvän för övrigt ska veta? jag vet inte riktigt. jag är inte kräsen, jag gillar överraskningen med en ny bok i brevlådan. och är det något mer min bokvän vill veta, finns alltid kommentarsfältet. använd det!



1 kommentar:

  1. Tack snälla! Det ska bli kul att komponera ihop paket till dig! :-)

    SvaraRadera