torsdag 10 december 2009

bokfrågornas ABC, del 3

jag missade helt att det var onsdag igår och bokfrågornas ABC hos Lilla O. tredje onsdagen i rad och efter b kommer ju bokstaven c med en varning för krystade frågor... okej, jag försöker väl då...


1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?

svar: det var länge sedan jag läste just chick-lit. men ibland kan jag längta efter till exempel Marian Keyes- böcker. för på något sätt är det nog just Keyes som sätter normen på chick lit-böckerna. och bridget så klart. jag definierar chick-lit som något lättsmält, kärleksfullt med en ouppnåelig kärlek, eller så får huvudpersonen i boken den där killen (som för övrigt nästan jämt har en flashigt jobb) men är inte lycklig i alla fall... mitt förhållande till genren är väl: ja. å andra sidan läser jag hellre andra böcker just nu..

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.

svar: oj. Sagan om ringen-triologin är full av ceremonier. men det känns (just) lite krystat att berätta om dem så här. Tolkien verkar ha gillat det där i alla fall..

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut. Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?

svar: skulle tro att jag svarar Deckard i Do androids dream of electric sheep av Philip K. Dick (boken som blev filmen Blade runner). han är liksom inte ens medveten om att han kanske inte ens är människa...

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!

svar: men åh, svårt! LÄSA BÖR DU ANNARS DÖR DU.

2 kommentarer:

  1. Klockren antihjälte! Lovar att försöka komma på lite mer tänkvärda frågor nästa vecka.

    SvaraRadera
  2. äsch, det var nog kanske mest min fantasi som tröt lite :)

    SvaraRadera