onsdag 30 december 2009

bokfrågornas ABC del 6

sista bokfrågornas ABC för i år. bokstaven F är det och LillaO har ställt frågor och uppmaningar och här kommer mina svar!

1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!

jag skulle tro att de flesta av Christine Falkenlands böcker handlar om frihet. "Öde" handlar om Siri, en kvinna som efter ett missfall söker upp psykoanalytikern helenius för att försöka komma till rätta med sitt liv. siri fösöker ta itu med sin barndom från den bohusländska ön med en religiös far som är tullmästare och kyrkovärd. siri berättar om förbjuden kärlek, om en mor som inte fick vara mor för sin make och hur siris man samuel misshandlar henne både fysiskt och psykiskt. siri bryter sig sakta men säkert ut och bort från det. och det om något är väl att känna frihet.

2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?

jag försöker ALLTID att läsa boken först. om det inte blir så försöker jag vänta länge med boken efter att jag sett filmen så att det inte blir fel. böcker och film är inte samma sak och kommer aldrig att vara det heller.

3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!

måste säga att jag tycker den svenska filmindustrin lyckats ganska bra det senaste året. milleniumtriologin var jättebra och även Låt den rätta komma in.

4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.

oj. så svårt. jag vet inte riktigt vad "för lite utrymme" innebär. jag läser de böcker jag vill läsa, och författarna blir ju viktiga om böckerna är bra och det där är ju individuellt liksom. och om det lilla utrymmet betyder media och så där, kan jag inte svara för jag bryr mig inte så mycket. det är väl snarare så att en del författare får för stort utrymme i så fall. men jag kan åtminstone rekommendera en isländsk författare som heter Vigdis Grimsdottir som skriver alldeles fantastiska böcker!

1 kommentar:

  1. Har inte sett varken milleniumtrilogin eller låt den rätte komma in. Mer film nästa år!
    Mer Falkenland också!

    SvaraRadera