fredag 20 november 2009

en tanke om bokbyten

jag läste ett inlägg hos en full bokhylla är en rikedom och jag kunde faktiskt inte låta bli att surna till. taffliga kommentarer om att paketen som är skickade "var sådär" och att en "sett bättre paket i sina dagar (min kontext)" får mig verkligen att spärra upp ögonen.
är det inte så att bokbytena finns för att de ska vara osjälviska och för att en person någonstans i landet ska bli glad, överraskad och få ny litteratur? det handlar inte, och har (väl) aldrig gjort, att överträffa varandra eller ha några stora förväntningar. det är i alla fall inte därför jag har varit med i pocket & prassel 3.0. jag har varit med för att jag gillar böcker, för att jag gillar paket och för att jag gillar hur enkelt det faktiskt är. och så här i efterhand skulle jag gärna vilja tacka MIN bokvän som skickat paket till mig varje månad sedan hösten kom, med ett eller tre paket från mig. det har varit rent ut sagt SKITKUL!!
samtidigt har min bokvän jag skickat böcker och snask till inte lagt någon tid på att presentera böcker som personen fått av mig. jag vet inte ens om paketet har kommit fram den här sista gången. den andra omgången gav personen titlarna på böckerna efter lite påtryckning. jag vet inte om min bokvän inte varit nöjd med sina paket, jag har i alla fall tyckt att det har varit roligt att skicka iväg dem...

och vilket jättejobb En bok om dagen gör! du ska ha cred och jag hoppas att det blir fler byten. men visst, min blogg handlar inte direkt om böcker och jag vet inte om den någonsin kommer att göra det heller, men det känns lite trist om jag och alla andra som inte har genuina bokbloggar skulle bli "utestängda" från bokbytena.



8 kommentarer:

  1. Vad skönt att det inte är några sura miner här! Jag håller med i allt du skriver. Trist att du inte fått nån respons på dina två sista paket. Ohyfsat, tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig! Det ska inte handla om huruvida man har en bokblogg eller ej. Att tala om att paketet kommit fram, berätta om innehållet samt tacka hör dessutom både till regelverket och vanligt hyfs.

    SvaraRadera
  3. Ja vad sjutton, fota böcker, pyssel och prassel står ju till och med som "regel". Innehållet ska man nog tänka som så att man kan "skicka vidare" om man fått nåt man är extra nöjd med. Annars ska det inte vara mer är vad nöden, tiden och ekonomin kräver.

    SvaraRadera
  4. Vad bra skrivet!
    Det förtar lite av glädjen att inte hitta någon respons på sitt paket och har man inte tid att blogga just då så kanske man bara kan skriva att man fått det.
    Jag missade ju att publicera mitt inlägg första gången jag fick ett paket, så det var skönt att få en påminnelse.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig, det ska vara glatt och positivt att skicka böcker, det är ett osjälviskt sätt att träffa en ny medmänniska. Så svårt att tacka för presenterna kan det ju inte vara...håller med fru E om att ett uteblivet tack är ohyfsat. och allt som kommer i brevlådan är en stor glädje, har varit för mig i alla fall...

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet!
    Trist att du fått så lite respons på dina skickade paket, själv tycker jag att en del av glädjen är just att skriva ett inlägg om paketet jag fått och på så sätt kunna glädja min bokvän!
    Jag hoppas du är med i fler byten....

    SvaraRadera
  7. Jag tror inte att man kan begränsa till enbart bokbloggare, men jag tänker mig att man skulle kunna ha ett utbyte för folk som skriver om bland annat böcker. Det gör ju paketuttänkande betydligt roligare om inte annat!

    SvaraRadera
  8. @fullbokhylla: fast det var inte vad du skrev i ditt inlägg. och det jag reagerade på var att det "bara" skulle vara för bokbloggare.

    ...och vilket jobb sen att kontrollera hur många bokinlägg bloggarna har..

    SvaraRadera