fredag 27 november 2009

bokfrågornas ABC del 1

jag hittade en rolig sak hos Lilla O, och tänker därför svara på frågorna.
här kommer mina svar:

Bokstaven A:

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

svar: den första bok jag tänkte på var Antigone. jag har den i tre upplagor och jag tror att två av dem kommer från något skolbibliotek. den tredje har gulnade blad och luktar mycket bok.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

svar: jag läser just nu Mitt i livet av Joyce Carol Oates. bokens huvudperson är död, men heter Adam. hemlighetsfull man som jag inte riktigt vet om jag gillar. kvinnorna i boken är däremot inte ett dugg avigt inställda mot honom. jag tycker bara att han är (var) misstänksam.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

svar: jag minns några pixi-böcker. och vilda bebin. och vinylskivorna med sagor. framförallt minns jag hur lycklig jag var när jag fick tag på fantasyböckerna, speciellt "den fjortonde bruden" av Meredith Ann Pierce.fast jag var nog 10-11 år då...

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

svar: jag gillar "Onåd" av J.M Coetzee. boken utspelar sig i sydafrika och handlar om en man som är lärare på ett universitet men får avsked. istället för att göra upp med sitt förflutna (och sin framtid), åker han till sin dotter och hennes gård.

1 kommentar:

  1. Mitt i livet har jag också läst, men hade glömt att han hette Adam. Jag tyckte om den. Nästan mer än Blonde. Onåd tillhör också favoriterna!

    SvaraRadera