söndag 7 februari 2010

bokfrågornas ABC del 10

jag ligger efter IGEN i bokfrågornas ABC. de här sista veckorna har gjort mig lite utmattad dessutom. turbo på jobbet och inte en lugn stund. nu väntas tre dagars arbete och därefter har jag min fyra dagars-ledighet. ska bli riktigt skönt!

del tio i bokfrågornas ABC behandlar bokstaven J, och här kommer mina svar på Lilla Os frågor.
Jag tycker att det är svårt att läsa böcker skrivna i jag-form då det krävs en del av författaren för att det ska bli bra. Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar.

jag läste Kafka på stranden för ett tag sedan. kafka berättar sin del av historien i jag-form och jag störde mig inte på det. det finns säkert andra böcker också, men det kan bli lite ostigt tycker jag, med jag-form alltså.

Berätta om en bok om eller av en journalist.

närmast till hands ligger just nu stieg larsson-böckerna. och de böckerna har väl alla hört om va? två andra böcker som är skrivna av en journalist är Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman som är skrivna av Katarina Wennstam.

Jante styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller.

heh, ja varför inte dra upp en Christine Falkenland-bok? kom att tänka på Fördömd av Johanne Hildebrandt som handlar om en ung arkeolog som gör ett märkligt fynd i en utgrävning på Stalofjället. hon sätts dock på plats hela tiden av en av de äldre arkeologerna.

Vad jiddrar du om? Det hade jag en elev som brukade fråga när han tyckte att jag snackade obegripligheter eller ren skit. Berätta om en bok som du tycker är rent jidder.

De skamlösa av Sisela Lindbom. jag fattar inte så här i efterhand hur jag verkligen tog mig igenom en sådan dålig bok. verkligen JIDDER alltså. eller Lisa Marklunds böcker för den delen. hu.

1 kommentar:

  1. Wennstams två böcker är verkligen läsvärda. Och hemska. Håller också helt med om De skamlösa, en fruktansvärt dålig bok som jag aldrig hade läst ut om vi inte läst den i vår bokklubb.

    Och du, stressa inte med frågorna. Jag är visserligen lärare, men kommer inte att jaga dig. ;-)

    SvaraRadera