söndag 14 februari 2010

bokfrågornas ABC del 12

här kommer bokfrågornas ABC del 12 och bokstaven L. Lilla O som anordnar bokfrågornas ABC går att hitta här och nu kommer mina svar:

Jag älskar listor och har listat lästa böcker sedan 1999. Hur kommer du ihåg vilka böcker du läst? Skriver du listor?

ja, jag skriver listor. jag började göra listor igen förra året på vilka böcker jag läst under året. här finns listan. det är tänkt att det ska komma fler listor på böcker jag vill läsa, har köpt och vill ha men än så länge finns det endast en lista för 2009 års lästa böcker.
annars gör jag listor varje gång jag jobbar. hela tiden. det är svårt att ha typ 100 saker på gång hela tiden. jo, det är ett ganska stressigt jobb jag har.

Lyrik ligger mig också varmt om hjärtat. En genre som hemska svensklärare har förstört för allt för många. Vad är din relation till lyriken? Har du någon favoritpoet eller favoritdikt?

det var länge sedan jag läste lyrik. eller, jag läste Christine Falkenlands Om honom när den kom för några år sedan. en annan favoritpoet är Michael Strunge även om han skrivit de där texterna som gjorde att tonårsångesten blev starkare. och Bob Hansson. och Marcus Birro. dessutom borde jag antagligen nämna Karin Boye. såklart.

Ledamöterna i Svenska Akademien är aderton till antalet. Vem är din favorit bland nuvarande och gamla ledamöter? Har du någon du inte förstår dig på?

oj! här fick jag ta lite hjälp.. jag säger Kristina Lugn. mest för att hon är så flummigt strukturerad på något sätt. jag minns en sommar när jag jobbade på hotell vid havet och Lugn var där en hel sommar och bodde. hon brukade komma svävande och be om en kopp kaffe "och har du något sånt där hotellchoklad?" om en ska gå längre bak i tiden, måste jag nämna Elin Wägner. of course, very much, Ellen Key-anhängare och allt.
någon jag inte förstår mig på? jag är för dåligt insatt tror jag.

Sjung långsamhetens lov eller inte. Jag vill i alla fall att du ska berätta om en riktigt långsam bok som du läst.

wow. okej, nu säger jag det. Sagan om ringen (bok 1 i triologin) av JJR Tolkien. den första halvan av boken är en plåga, smärtsamt långsamt.. lite som en prövning. för sedan, ja jävlar så bra det blir.

1 kommentar:

  1. Håller med dig om mycket! Lugn och Wägner och Sagan om ringen. Om honom tyckte jag var sådär, men jag är inte redo att ge upp Falenland ännu.

    SvaraRadera