söndag 7 februari 2010

bokfrågornas ABC del 11

del 11 följer snabbt efter del 10. med bokstaven K.

1. Självklart måste det bli K som i kärlek idag. Berätta om ett kärlekspar i litteraturen som du tycker om.

jag tycker så mycket om Camille och Franck i Anna Gavaldas Tillsammas är man mindre ensam. jag får en oerhört fin känsla i magen när jag tänker på det där motstridiga till en början och sedan hur de inte kan sluta dras till varandra.

2. Krig är inte lika muntert, men jag vill ändå att du berättar om en bok som på något sätt handlar om krig.

jag gillar inte krig. jag gillar inte heller att läsa om krig. jag vet att vi var tvingade att läsa På västfront intet nytt när jag gick i gymnasiet. vi skulle dessutom skriva en recension på boken. jag sågade den totalt och fick IG och fick göra om den så att den inte var så negativ... men! en bok som det finns krig i, är Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. boken handlar om Mariam som tvingas åka till Kabul för att gifta sig. runt omkring pågår kriget i Afghanistan.

3. Berätta om en bok där korrespondens via mail, brev, sms eller något annat spelar en stor roll.

Ett tal till min systers bröllop av Linda Skugge. Där blandas brev, sms-kontakter och e-mails hela tiden. trots att det är ett senare alster av Skugge, gillade jag boken.

4. Vem är din favoritförfattare av kåserier och/eller krönikor?

ja men hallå, jag gillar Linda Skugge. och jag står dessutom för det. sedan att hon är moderat nu för tiden och avlivade sina katter och så vidare är mycket tråkigt tycker jag. men jag gillar hennes krönikor som fan. om de inte handlar för mycket om just politik. jag menar, de första krönikorna hon skrev är guld. i nuläget vet jag inte riktigt för jag har faktiskt - slutat läsa dem.

1 kommentar:

  1. Klart man måste få såga böcker utan att få IG! Ett tal till min systers bröllop är bra. Håller med dig om att det går utför för Skugge, men jag gillar henne ändå. Ett tag till i alla fall...

    SvaraRadera