måndag 16 augusti 2010

krimsommaren, so far

jag ska inte sticka under stolen med att det finns en liten (om än liten) längtan tills jag kan sätta tänderna i joyce carol oates eller murakami igen. å andra sidan är det _ingen_ som hindrar mig mer än att jag SAGT att jag ska läsa kriminalromaner i sommar.

läste ut Fyren av P.D James och var inte speciellt imponerad. visst var det en deckare av den gamla skolan a la agata, med alla misstänkta ute på en ö och ingen kom därifrån på grund av ett utbrott av SARS, men när de sista 100 sidorna nästan är trögare än de första 300, är det i alla fall n å g o t som inte står riktigt rätt till. men bra upplösning om än lite oväntad.

och nu har jag börjat läsa Midvinterblod av Mons Kallentoft. jag blir faktiskt lite avig inställd när det första som möter en på framsidan är "skippa Stieg Larsson. Kallentoft är bättre" (ICA kuriren), jag blir liksom kall och motvillig. ingen, jag säger INGEN snackar skit om Stieg Larsson. men så här en 50 sidor in i boken har jag väl ingenting direkt att klaga över. har hört så mycket olika om Kallentoft så det är väl lika bra att bilda sig en egen uppfattning. men någon Stieg Larsson, nej nej. här finns böckerna jag hitintills läst i sommar.

idag går vi in i v. 14. en vecka kvar till inskrivning på mvc. och fem veckor kvar till ultraljudet. kanske kan det bli lite mer verklighet då även om det känns för varje dag.

1 kommentar:

  1. Kirino Natsuo kanske kan vara nåt då? OUT kan man nog kalla krim med lite fantasi och det är minst lika skickligt skrivet som Oates!

    SvaraRadera