onsdag 6 januari 2010

bokfrågornas ABC del 7

bokstaven G står att avhandla idag. vilken tur att det är onsdag och Lilla O har lagt ut bokfrågornas ABC. det känns som om jag har bloggtorka.

Tantsnusk har väl alla hört talas om, men har du läst någon bok som skulle kunna kallas gubbsnusk?

äsch, jag vet inte. Charles Bukowski är väl en snuskgubbe utan dess like. jag har nog läst två av hans böcker och jag vet inte om jag vill kalla det litteratur ens.

Berätta om en bok som fick dig att gråta! Händer det ofta att du gråter av böcker?

den senaste boken jag grät till var Åsa Linderborgs Mig äger ingen. det kändes lite konstigt men jag blev så ledsen för att allt var så himla tragiskt och stackars dumma pappa som bara drack sprit och så fint att Åsa klarat sig i livet. det händer inte jätteofta att jag gråter av böcker. men visst, det händer.

Berätta om en gammal favoritbok som du ofta återkommer till!

då blir det boken diva av Monika Fagerholm. Boken handlar om en flickkvinna vars universum är vilt och kaosartat. citat som "det enda som hjälper mot tankar är hud", "mina tankar är vapen som slåss" och strofer från Stig Larssons dikt "Jag vet att jag ska slåss i solsken" är saker jag ofta tänker på. fantastisk bok och 2010 är året jag ska läsa om Diva.

I programmet Go´kväll brukar någon känd person bjuda in till en fiktiv middag. Vilka fyra författare, levande eller döda, skulle du bjuda och vad tror du att ni skulle prata om?

jag skulle bjuda in Sylvia Plath, Karin Boye, Frans Kafka och Linda Skugge. Jag tror att vi skulle prata om varandra med varandra. det är en rolig tanke att se skugge och kafka till exempel. jag tror att vi avhandlat döden, livet, förtrycket och konspirationen, i bestämd form så där.

2 kommentarer:

  1. Kan nog bli en riktigt spännande middag! Tack för tipset om Diva, har länge tänkt läsa Monica Fagerholm.

    SvaraRadera
  2. eller hur! :)
    ja läs Diva! den är så fin, alla små uttryck "en kopp och en knapp".. åh, det blir nog nästa bok jag ska läsa. fick en sån innerlig längtan efter boken nu!!

    SvaraRadera