tisdag 19 januari 2010

bokfrågornas ABC del 8

..och nu är jag tillbaka. jag har varit så trött att jag inte riktigt vetat vart jag ska ta vägen. jobbat mycket, varit lite orklös och så där.. tror dock att det ska bli ändring på det nu. upptäckte att jag missat bokfrågornas ABC förra veckan, INTE bra. därför kommer här min redogörelse för del 8 och bokstaven H:

Vilken huvudperson i en bok tycker du mest om?
hm. jag är mycket förtjust i Patrick Kenzie i Dennis Lehanes böcker. jag vet inte riktigt vad det är. det har nog något med tankesätt och beskrivningen av kläderna. egentligen är han så mycket antihjälte som det går att vara. sen gillar jag våra svenska poliser också. fast nu har jag kanske missuppfattat frågan..

Vem är den ultimata hjälten i böckernas värld?
jag skulle ju kunna säga Patrick Kenzie igen, men hur tråkiga blir svaren då? jag gillar som sagt poliskonstalpar. och arga kvinnor.

Och den ultimata hjältinnan?
den ulitmata hjältinnan... jag har läst några böcker av Ingrid Noll och jag gillar hennes kvinnliga karaktärer. men varför inte säga Rebecca i Joyce Carol Oates Dödgrävarens dotter. stundtals i alla fall.

Vilken är den bästa historiska roman du läst?
jag är inte helt säker på att jag ens läst någon BRA historisk roman.. och vad räknas till just den genren? jag får nog återkomma. eller pass:a på svaret.

2 kommentarer:

  1. För att hitta en bra historisk roman tog jag en som råkade utspela sig förr. Svår genre att definiera! Köpte Dödgrävarens dotter i somras, men den kommer aldrig längst upp i läshögen.

    SvaraRadera
  2. åh men dödgrävarens dotter är helt fantastisk! snacka om att de där sidorna gick fort att ta sig igenom! :)

    SvaraRadera