söndag 24 januari 2010

bokfrågornas ABC del 9

jag ligger ju efter! antar att jag skyller på att jag jobbade natt onsdag-torsdag och har nyss fått reda på dygnet igen. så klart är det lagom tills jag går på mina två sista nätter måndag-tisdag. här kommer i alla fall del 9 i bokfrågornas ABC och bokstaven I.

Förra veckan handlade det om en huvudperson du tycker om, nu undrar jag vilken person i böckernas värld som du identifierar dig med mest?

jag skulle gärna vilja identifiera mig med Diva i boken "Diva" av monika fagerholm. men hon har det där med matematiken och jag är så mycket humanist som det går att vara. jag har nog aldrig stött på någon person i böckernas värld som jag genast tänk på att identifiera mig med. kanske Camilla i Donna Tartts "Den hemliga historien". men det var så länge sedan jag läste boken så jag vet inte riktigt om jag kan stå för det här svaret..

Internatskolor är populära att skriva om. Berätta om en bok som utspelar sig på en sådan.

ehh.. "Ondskan" av Jan Guillou? eller, varför inte Den hemliga historien?

Berätta om en bok som handlar om identitet och sökande efter detsamma!

en svensk författare som heter Johanna Nilsson skriver ofta om identitet och sökandet av den. ta bara "Rebell med frusna fötter", "Konsten att vara Ela" och "De i utkanten älskade".

Vilka bokrelaterade sidor på internet besöker du oftast?

3 kommentarer:

  1. Åh! Lustigt att du nämner Rebell med frusna fötter, för när jag läste frågan om vilken person i böckernas värld som man identifierar sig med mest tänkte jag just på huvudpersonen i Rebell med frusna fötter.

    Hon är jag! Hela boken var exakt mina tankar, spöklikt.

    SvaraRadera
  2. Förresten! Jag ser mitt namn i din favorilista! (Tack!) Vad nyfiken jag blir på vem du är!

    SvaraRadera
  3. Nu spammar jag ! ;-p

    Måste bara: Det står så här när man har postat en kommentar:

    "Din kommentar kommer att synas efter att den godkänts."

    Vore det inte bättre om det var tvärtom?!!

    SvaraRadera