torsdag 30 september 2010

husmodersmodern

sista lediga dagen innan tre dagars jobb. med den här helgen går jag också in i de tre veckorna som är rena helvetet att jobba. aldrig ledig och det tar nästan aldrig slut känns det som. jag har i alla fall spenderat dagen, mer eller mindre, i köket. jag har även tvättat. sex maskiner. jag fattar inte riktigt vad vi gör med våra kläder..

jag började i alla fall med att baka en tigerkaka. men när jag blandat klart smeterna förstod jag att det inte var tigerkakan i sig jag ville åt, utan just SMETEN! åh vad gott det var. socker och smör..

efter tigerkakan gick jag och handlade. äntligen har de öppnat ICA möllevången igen efter rökskador. jag gillar den lilla affären. utbudet är inte alltid jättebra men det är skönt att gå till något mindre då och då..
när jag kom hem fortsatte jag med att baka frallor och koka soppa. frallorna hittade jag i en brödbok jag gjort en del saker i tidigare. det bästa är att jag aldrig misslyckat, och det gjorde jag inte den här gången heller!

är du med då Kajsa?!

50g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
10-14 dl mjöl

receptet ger ca 40 frallor men det beror så klart på hur stora en gör dem. jag brukar göra dem ganska stora och därför blir det bara hälften ungefär.

1. smula jästen i en bunke, smält smöret och blanda i möjlken. värm till 37°. häll över jästen och rör om tills jästen löst upp sig. tillsätt salt och nästan allt mjöl.

2. arbeta degen smidig och forma degen till frallor. lägg dem på bakpappersklädd plåt och låt jäsa i ca 30 minuter. pensla med uppvispat ägg och strö över kryddor, salt eller frön.
(jag använde vallmofrön)

3. grädda i 250° i ca 10 minuter.

till frallorna ville jag ha soppa. det är höst, det blåser och är grått i betongmalmö. visst sken solen lite i eftermiddags, men hösten har verkligen kommit för att stanna. jag hittade ett recept i en buffétidnig, på "billiga veckan". fantastiskt gott!



























det är en lins- och potatissoppa som jag ändrade lite på.

2,5 dl gröna linser
1 gul lök
4 st morötter
6 st potatis
2 st grönsaksbuljongtärningar
timjan
1 burk hela tomater
3 vitlöksklyftor
persilja
tabasco

skala och hacka den gula löken och morötterna. fräs lök och morötter i olja i ca 3 minuter i en stor kastrull. tärna potatis och blanda i, smula buljongen över och strö över timjan efter smak. fräs under omrörning. tillsätt burken med hela tomater och låt koka i 15-30 minuter (tills potatisen är mjuk och ätbar). blanda ner linserna och späd soppan efter tycke, ca 4 dl vatten. hacka upp vitlöksklyftorna och låt koka i ytterligare 5 minuter. smaka av med salt och tabasco för den som vill!
lägg persiljan över, färdigt att servera!

1 kommentar: