torsdag 4 mars 2010

bokfrågornas ABC del 14

och efter tretton kommer fjorton och efter M kommer N.

Det går inte riktigt att undvika Nobelpriset i litteratur den här veckan. Alla tycker någon om priset i fråga. Vad har du för relation till priset och pristagarna?

nästan ingen alls. jag försöker, om jag inte redan har läst, läsa några böcker. jag kan ibland tycka att det verkar lite konstigt.. men oftast gör sig författarna verkligen förtjänta av nobelpriset. ibland kan det kännas lite pretto - ju mer okänd - ju bättre är det.. eller?

Vem är din nordiska favoritförfattare?

jag läser mycket svenskt, isländskt och lite norskt. bland favoriterna tillhör Karin Fossum, Jo Nesbö, Vigdis Grimsdottir, Christine Falkenland, Majgull Axelsson och så vidare..

Vem är den senaste nykomling du läst?

det är lite som med musik som böcker. jag är f r u k t a n s v ä r t insnöad på samma gamla musik som författare. men jag har köpt en bok av Mari Jungstedt. det är väl det närmaste jag egentligen kommer. fast Jungstedt är väl egentligen inte ens en nykomling. ja ni ser vilken koll jag har..

Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på?

ja! jag blev faktiskt lite nyfiken på boken Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats av Eli Levén. har läst mycket om boken i morgontidningen.



1 kommentar: