lördag 13 mars 2010

bokfrågornas ABC del 16

del 16 säger bokstaven P i bokfrågornas ABC.

Pseudonymer används ibland av författare. Vad tycker du om det? Vilken pseudonym skulle du rekommendera oss att läsa?

jag fick tänka efter lite, men kom sedan att tänka på den ryska pseudonymen M. Agejev. det är väl egentligen ingen som vet vem det här, men personen skrev boken Roman med kokain och gavs ut första gången i början av 1930-talet på ett exilförlag i frankrike. mycket läsvärd bok!

Vem är din favoritpappa i litteraturens värld?

i modern skönlitteratur tycker jag oftast att fadersgestaltningen har spår av dominans och hierarkiskt styre och jag vet inte riktigt om jag någonsin tänkt på att det kan finnas en favoritpappa. däremot vet jag att jag ofta slagits av att Kurt Wallander trots fel och brister verkar var en bra far till sin dotter Linda i böckerna som Henning Mankell skrivit.

Popularitet vs. kvalitet. Vad har du för åsikter om detta dilemma?

men alltså, det spelar ingen roll hur populär en bok (jag antar att det är lite frågan här) är, är den inte läsvärd är det ju ingenting att ha. så jag antar att kvalitet går före populäritet. jag kan däremot vara lite tvär och absolut inte läsa böcker som blivit populära med en gång. jag kan köpa dem, stoppa in dem i bokhyllan för att sedan läsa när hypen gått ner..

Pocket eller inbunden?

jag föredrar pocket! inte för att det är nått fel med inbundna böcker men jag gillar poketformatet bättre!

1 kommentar:

  1. Kurt Wallander är faktiskt en ganska vanlig pappa. Har inte tänkt på det konstigt nog. Det var länge sedan jag läste någon Wallander dock.

    Läser också ofta efter hypen, men bloggandet har gjort mig mer nyfiken på det nya.

    SvaraRadera