torsdag 18 mars 2010

bokfrågornas ABC del 17

i onsdags publicerade Lilla O del 17 i bokfrågornas ABC. bokstaven heter Q och här kommer mina svar, tankar och funderingar.

Qvinna i världen av Inger Frideborgsdotter handlar om sex kvinnor med olika levnadsöden i olika tider, på olika platser. Berätta om en annan bok som handlar om en kvinna i världen som du tycker är läsvärd!

förra året läste jag en bok som heter Kvinnor på ett tåg skriven av Anita Nair. boken handlar om sex kvinnor som av en slump hamnar på ett tåg i södra Indien. de delger varandra sina livshistorier och öden. en av kvinnorna, Akhila, är ogift men har försörjningsstöd för sin mor och sina systrar. alla bär de på en slags bitterhet, att de fötts till kvinnor i ett samhälle som är mansdominerat med mer eller mindre påtvingade äktenskap.

The queen and I är en fantastisk bok om hur kungafamiljen i Storbritannien får omvärdera sitt liv då landet blir republik. Boken är skriven av Adrian Moles morsa Sue Townsend. Berätta om en annan bok som handlar om en drottning!

hm, drottningar i litteraturen. jag läser sällan historiska böcker och kommer faktiskt inte riktigt på någon. eller om jag drar upp Umberto Ecos Drottning Loannas mystiska eld. Eco är Eco och jag vet inte om det behövs några fler kommentarer.. boken handlar väl förvisso inte direkt om någon drottning men Loanna är ju där, trots allt.

Qué? Berätta om en bok som du inte alls förstod dig på.

helt ärligt förstår jag mig inte på någonting som Björn Ranelid har skrivit. jag tycker han är en fabulerande ordbajsare som lägger ord för att det ska vara en finess som går om intet. jag klarar inte av Ranelid och förstår absolut inte hypen. min mamma bad mig läsa David Puma och drottning Silvia vilket jag faktiskt gjorde och när jag läst de där miljonerna sidor kände jag verkligen QUE?!?!?!?!??!!!

Och till sist gör jag det lite lätt för mig och ber dig berätta om en författare eller bok på Q.

den enda jag kommer att tänka på är Niklas Qvarnström som skrev en bok i början av 2000-talet som heter ground zero. tror han bor i malmö eller har åtminstone gjort. boken har jag tyvärr inte läst..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar