lördag 13 mars 2010

bokfrågornas ABC del 15

Lilla O ställer frågorna - jag svarar! bokstaven är O. priser, oväntade favoriter, spänning och otrohet.

Ännu ett bokpris den här veckan, ett endast för kvinnor Orange Prize for Fiction som delats ut sedan 1996. Vet du något om priset? Har du läst böcker av någon pristagare? Är det bra med ett pris för kvinnliga författare?

fantastiskt att jag får tjata om samma böcker hela tiden!! Chimamanda Ngozi Adichie vann priset 2007. jag läser hennes En halv gul sol just precis nu och tycker verkligt mycket om den. klart att priset är bra! mer sånt!

Berätta om en bok som du tyckte mycket om, trots att du inte trodde att du skulle gilla den. En oväntad favorit alltså!

jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle gilla Khaled Hosseini. men Tusen strålande solar har jag läst och tyckte jättemycket om den. snart dags att läsa Flyga Drake.

Jag är inget fan av Peter Harrysson, men tänker ändå sno ett av hans favorituttryck. Jag vill att du berättar om en bok som var olidligt spännande!

jag kunde nästan inte lägga ifrån mig varken Jens Lapidus eller Stieg Larssons böcker. jag blir ganska lätt hänförd dessutom så jag har inte svårt att tycka böcker är spännande.

Och slutligen vill jag höra om en bok om ett mindre trevligt ämne. Har du läst någon bok om otrohet som du tycker är bra?

Karin Alvtegen har skrivit en bok som heter Svek som handlar om otrohet. Boken handlar om Eva och Henrik som varit tillsammans i femton år. Eva inser att Henrik har en annan kvinna... eller har han det? en parallellhistoria om Jonas vars flickvän legat i koma under två år.. mycket läsvärd precis som Alvtegens alla böcker!

1 kommentar:

  1. En halv gul sol är helt klart en bok värd att tjata om. Jag kommer att tjata vidare om den i morgondagens frågor på Q.

    Svek är riktigt bra! Det var längesedan Alvtegen släppte något.

    SvaraRadera