söndag 22 maj 2011

svaren på frågorna ALLA vill veta..

hittade en lista hos onekligen. den snor jag.

1. När fick du reda på att du var gravid?
21 juni 2010. jag vägrade först kissa en hel dag, sen hetsdrack jag vatten och kissade på en pinne. pluset var hur tydligt som helst. misstänkte det redan den 12 juni men låtsades inte om något!

2. Hur gammal var du?
29 år

3. Hur tog din partner det?
han blev jätteglad! overkligt men fan så fint.

4. Mådde du mycket illa?
jag mådde illa när jag körde bil (jobba=köra bil jättemycket) i typ 15 veckor. sen slutade det.

5. Var du känslig?
mycket känslig. fast mest sur och arg.

6. När kände du bebisens första sparkar?
vet inte, vet bara att när det väl började sparka så sparkade det som bara den!

7. Var du ofta orolig?
nej. inte alls. eller, jo. helt säkert ibland. och mest i slutet av graviditeten.

8. Sparkade bebisen mycket?
ett pass på förmiddagen, ett på eftermiddagen och ett jättelångt på kvällen.

9. När började du läcka bröstmjölk?
när E var typ fyra dygn.

10. Fick du bristningar?
inga alls! heja Weleda!

11. Blödde du någon gång?
inte en enda gång, skönt!

12. Hur många ultraljud gjorde du?
ett i vecka 18, ett i vecka 32 och sen ett i vecka 40 också.

13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
jag hade peppat Gudrun Abascal och ville ha en riktig jävla förlossning. ni vet en sån där med avgrundsvrål och jag skulle hålla D i handen och han skulle massera och peppa mig att krysta...

14. Hur började din förlossning?
jag trodde att vattnet gick på morgonen den 11 mars. så var det inte. men när jag äntligen fick komma till KK för Barnmorska Direkt, var jag öppen 5 cm. jag hade alltså varit hemma med oregelbundna värkar (därför fick jag inte komma in till förlossningen) och inte sovit sedan natten mellan tisdag och onsdag. jag kom först till prenatal och fick sedan linka bort till förlossningen.

15. Hur många timmar tog förlossningen?
inne på förlossningen tog det ca 12 timmar. vid 20 på kvällen, beslutades det om ett akutkejsarsnitt...

16. Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
akut kejsarsnitt.

17. Hur mycket var du öppen när du kom in?
5 centimeter. hela tiden, inte en centimeter mer eller mindre.

18. Vilken smärtlindring tog du?
lustgas. ett tag kändes det som om det var min enda vän förutom D. sedan fick jag  Epidural som senare visade sig inte fungerat. så lustgas då. älskade lustgasen.

19. Dragen med sugklocka?
nej.

20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
ja det var ju just det, bebisen ville inte krystas ut.

21. Blev det komplikationer?
ja. E andades inte så bra när han kom ut och fick föras till neonatal för att sättas i cpap. där låg han i fyra timmar innan han kunde syresätta sig helt själv. och jag som blev sövd, vaknade och blödde tre liter blod. traumatiskt värre..

22. Vad tyckte du var jobbigast?
eftersom jag fick dropp och sånt blev värkarna kraftigare utan att jag öppnade mig mer. hela den där smärtan jag kände har gjort att jag inte är så glad för saker som gör ont längre. krystvärkar i flera timmar utan att något hände, är inget jag rekommenderar. 
sen att jag inte fick träffa E förrän på lördagsmorgonen känns helt sjukt jobbigt. men jag jobbar på allt det här. på riktigt.

23. Var du rädd för något?
jag var helt väck. inte rädd. bara fokuserad på att ungen skulle ut. han ville inte komma ut..

24. Skrek du?
rakt in i lustgasmasken. men inte sen, då sov jag.

25. Hur många var inne i förlossningsrummet?
stundtals jättemånga.

26. Hade du någon nära med dig?
ja, D.

27. Fick du sys?
bikinisnitt alltså, jag vet inte hur många stygn. jag vet bara att det är ett ganska snyggt ärr som inte syns så mycket.

28. Vilken vecka födde du i?
vecka 41+6

29. Vad var vikt och längd på bebisen?
4215 g och 54 cm.

30. Ammar du?
oh yes.

31. Hur gammal är bebisen nu?
tio veckor och två dagar.

32. Vad tyckte du om förlossningen?
alltså, det blev ju inte riktigt som vi tänkt oss. det blev sjukt mycket mer turbo än vad jag någonsin föreställt  mig. men allt som allt tycker jag att det där akuta kejsarsnittet var hur bra som helst. det är det andra som måste bearbetas och jag håller på. träffade till exempel min förlossningsbarnmorska häromveckan och pratade genom allt igen. det är skönt att älta. på riktigt.
sen spelar det inte så stor roll vad jag egentligen tyckte och huruvida jag blev "snuvad" på själva förlossningen... det är ju bebisen som räknas big time.

33. När kommer nästa barn?
hehe, vi får väl se.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar