tisdag 22 februari 2011

snö&nässpray

precis NU när jag skulle ta min timmeslånga promenad, tittar jag ut och det snöar.
sluta nu. det räcker. basta. det snöar dessutom uppåt. värt?
jag kryper (jaja, häver då..) väl upp i soffan istället då. gör något roligt i en timme istället och hoppas på att det slutat snöa sen.

förresten så ringde vårdcentralen igen och pratade med min telefonsvarare. jag kan hämta bricanyl när som helst istället, så bebis, du kan komma så fort det slutat snöa samt att jag hämtat ut medicinen på apoteket. dessvärre får jag nog bege mig till ett annat apotek än det som ligger runt hörnet. jag har nämligen varit på apoteket fem dagar _i_rad_ nu. och kvinnan som kommer någonstans från östeuropa tittar på mig som en sträng militär när jag kommer in varje gång. det började nämligen för några månader sedan när jag skulle köpa NÄSSPRAY eftersom jag varit konstant täppt i näsan sen jag blev gravid.
jaha tänker ni nu, men v a r f ö r använder hon nässpray, det står ju ÖVERALLT att det är typ bannlyst och att en ska använda koksaltlösning istället, FYYYYYY!

nu är det så här förstår ni, att under sommaren var jag även allergisk, lika med täppt i näsan och nysningar. eftersom jag jobbar med att träffa människor hela dagarna och dessutom representerar en myndighet, går det tyvärr inte att låta som en förkylning och snörvla och hålla på. jag frågade helt sonika min barnmorska om det var ok att använda vanligt förkylningsspray eftersom koksaltlösningen bara sved lite och gjorde täppan sämre. min barnmorska rekommenderade just nässprayet som jag inte tål (någon tillsats tror jag) och när jag berättade det, föreslog hon att jag skulle använda det nässpray som jag kan använda och sen var det punkt och jag har alltså använt nässpray flera gånger om dagen, med rekommendation av min barnmorska.

för att återgå till öststatsmilitären som jobbar på apoteket runt hörnet, kom jag in dit för några månader sedan och hittade inte nässprayshyllan. så jag frågade. hon tittade på mig (i givakt) och sa: vem är nässprayet till? till mig, sa jag. men du är graaaviiiid? sa hon. ja, sa jag. du ska inte använda nässpray, sa hon. det där har jag pratat med min barnmorska om, sa jag och spände ögonen i henne, så två förpackningar tack, sa jag.
efter den där lilla striden, är det alltid HON som står där bakom disken och jag känner mig lite trött på dels:
1. mig själv
2. att jag går på apoteket varje dag
3. att kvinnan aldrig är ledig.

jag kan förvisso ta den där promenaden (när det slutat snöa) och bege mig över torget och ta det lite större apoteket istället. åh. jag ska aldrig flytta från stan. aldrig.


Archive – Goodbye - Unplugged

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar